CURATING CRAFT
How craft can change the perception of an institution – How an institution can change the perceptions of craft
Datum: onsdag 28 november, 2018
Tid: 18.00 – 20.00
Plats: Konstnärsnämnden, Projektrummet
Adress: Maria skolgata 83, Stockholm
Den 28 november hålls det första seminariet på Konstnärsnämnden i Stockholm.
Moderator: Dr Maja Gunn, Professor vid HDK Steneby, Göteborgs Universitet, konstnär och designer.
Paneldeltagare: Matt Smith, Professor på Konstfack, konstnär, Maj Sandell, Chef Gustavsbergs Konsthall, Svein Ingvoll Pedersen, Chef Nordnorsk kunstnersenter/North Norwegian Art Center och Lofoten International Art Festival – LIAF.
Maja Gunn arbetar som professor i konsthantverk, inriktning textil, vid HDK Steneby, Göteborgs universitet. Maja Gunn är fil. dr. i design med specialisering modedesign. Hennes avhandling Body Acts Queer: Clothing as a performative challenge to heteronormativity (Gunn, 2016) undersöker design och designmetodik i relation till queerfeministisk teori, genus och sexualitet.
Maja Gunns konstnärliga arbeten har visats på en rad utställningar i Sverige och internationellt. Som curator, tillsammans med Karin Ehrnberger och Camilla Andersson, gjorde Maja Gunn utställningen Norm Form, om formgivning som utmanar normer, som visades på ArkDes i Stockholm. Maja Gunns pågående forskning undersöker konsthantverkets, designens och arkitekturens samhällsförändrande och normutmanande funktioner.
Matt Smith är konstnär och curator. 2015/16 var han Artist-in-Residence vid Victoria & Albert Museum, London. Separatutställningar i urval: Flux: Parian Unpacked på Fitzwilliam Museum (2018), Queering the Museum på Birmingham Museum och Art Gallery (2010-11), samt Other Stories på University of Leeds (2012). Från 2010 till 2015 var han meddirektör för Unravelled Arts, en konstorganisation som samarbetar med National Trust.
Smith har en praktikbaserad doktorsexamen i Queer Craft från University of Brighton. Han är professor i konsthantverk med särskilt fokus på keramik och glas på Konstfack och gästande hedersdoktor vid School of Museum Studies på University of Leicester.
Han föreläser ofta om sin praktik (Tate Modern, 2012 & 2017, KHIB Bergen, 2012, University of Bremen, 2014) och skriver om den (Contemporary Clay and Museum Culture, 2016; ”Disobedient Curating” i Art Journal, 2017; Sexuality and Gender at Home, 2018).
Svein Ingvoll Pedersen (NOR) är konsthistoriker och sedan 2014 direktör för Nordnorsk Kunstnersenter (NNKS). NNKS är ett regionalt center för bildkonst i Nordnorge som bland annat organiserar Lofoten International Art Festival, en av Norges främsta evenemang inom samtidskonsten. Från 2008 till 2014 var Pedersen direktör och konstnärlig ledare för Tromsø Kunstforening.
Maj Sandell är chef för Gustavsbergs Konsthall, Sveriges enda konsthall för samtida konsthantverk. Hon har lång erfarenhet av curatorsarbete och utställningsproduktion inom konsthantverksfältet. Maj Sandell har en bakgrund som konsthantverkare, utbildad på Konstfack, inriktning keramik och glas. I slutet av nittiotalet var hon en av grundarna till design- och konsthantverksgalleriet Agata i Stockholm.
OBS! ENDAST FÖRANMÄLAN. SEMINARIET ÄR FULLSATT!
WAYS OF PERCIEVING CRAFTS
Datum: torsdag november 29, 2018
Tid: 9.30 – 16.00
Plats: Konstfack
Adress: LM Ericssons väg 14, Stockholm
The seminar is free, but due to limited seating at Konstfack we ask that those who wishes to attend register here by 15 October:
Contributors:
Martina Margetts (UK) I Anders Ljungberg (SE) I Agnieszka Knap (SE) I Sarah Gilbert (US) I Pravu Matzumdar (DE/IN) I Gabriel Johann Kvendseth (NO) I André Gali (NO).
Moderator:
Mònica Gaspar (ES/CH)
The seminar deals with questions raised in Material Perceptions, the 5th book in the Documents on Contemporary Crafts series published by Norwegian Crafts and arnoldsche ART PUBLISHERS.