Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Alexander Blank

Residensstipendiat i Göteborg, 1 augusti – 31 oktober 2023

Alexander Blank är en samtida smyckeskonstnär som bor i München i Tyskland. Han betraktar smycken som ett personligt och socialt kodat språk i det offentliga rummet och hans intresse för konstformen sträcker sig bortom den traditionella gestaltningen av status och rikedom och andra uttryck för mänsklig fåfänga. ”Smycken har så mycket mer att ge förutom att bekräfta stereotypa roller. Smyckens direkta och kompromisslösa koppling till bäraren gör dem mycket fascinerande ur ett deltagandeperspektiv: de blir kommunikatörer i treenigheten skapare, bärare och betraktare.” Alexander Blank frågar sig vad som skulle kunna, bör eller kan kommuniceras idag. Och hur kan det uttryckas i smycken? För honom har detta ett science fictionlikt eller utopiskt drag: att försöka föreställa sig hur en persons fysiska utseende kan förändras med hjälp av alternativa symboler och koder i smycken skulle kunna påverka det offentliga livet och samspelet mellan människor. Privat. Personligt. Politiskt.

porträtt av Alexander Blank

Foto: Barbara Posch

Alexander Blank

Nyligen har han undersökt sambandet mellan material och yta, mer konkret vilka förväntningar och störningar det orsakar och vilka symbolvärden det tillskrivs. I sina senaste verk – Pile of Branches och En Vague – har han börjat leka med digitala bilder och skrivit ut dem på syntetmaterial som använts som ytterskikt på upphittade föremål. Han fascinerades av den processen och vill därför fördjupa sig i dess möjligheter. Med det som utgångspunkt vill han bredda sitt tänkande genom forskning och experiment och klarlägga vad det egentligen handlar om, för att sedan hitta ett fokus men samtidigt vara öppen för oväntade förändringar.

Alexander Blank studerade på Akademie der Bildenden Künste München (2004–2010). Sedan dess har hans verk uppmärksammats internationellt och han har deltagit i otaliga utställningar, mest i Nederländerna, Belgien, USA, Japan, Sydkorea och Tyskland. Hans första separatutställning var i Göteborg (2010). Utöver den konstnärliga praktiken är han också verksam som pedagog och har hållit workshoppar och föreläst i USA, Japan och Tyskland. Han var co-curator för smyckessamlingen på Pinakothek der Moderne i München (2020). Han har vunnit internationella utmärkelser och tilldelades Herbert-Hoffmann-priset 2012. Hans praktik är representerad i många privata och offentliga samlingar, till exempel Pinakothek der Moderne, München, National Museum of Scotland, Edinburgh (GB), CODA Museum, Apeldoorn (NL), Museum August Kestner, Hannover (DE), och Museum of Arts and Design, New York (US).