Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

I korthet

Kina ses av många som en marknad med stor outnyttjad potential för västerländska musikutövare, låtskrivare och musikbolag. Apple Music lanserades i Kina för några år sedan vid sidan av lokala streamingtjänster som KuGou, QQ Music, KuWo, NetEase m.fl. och Spotify ingick häromåret ett samarbete med den kinesiska streamingtjänsten Tencent. Flera majorbolag har öppnat, eller har planer på att öppna, lokala kontor i Kina. Kina är ett land i ständig förändring som gör enorma satsningar på internationell handel. Musikmarknaden i landet ökar varje år. Eftersom Kina i praktiken är en kommunistisk diktatur kan det innebära utmaningar för både musikskapare, utövare och företag. Censur förekommer, upphovsrättslagar kom på plats först 2001 och legala plattformar har bara funnits några år. Kolla in vår guide till Kina!

Officiellt namn: Folkrepubliken Kina / People’s Republic of China / 中华人民共和国
Antal innevånare: 1 390 191 160
Huvudstad: Peking

Andra städer och deras innevånare:
1. Shanghai, 26 917 322
2. Beijing, 20 381 745
3. Chongqing, 15 773 658
4. Tianjin, 13 552 359
5. Guangzhou, 13 238 590
6. Shenzhen, 12 313 714
7. Chengdu, 9 104 865
8. Nanjing, 8 789 855
9. Wuhan, 8 346 205
10. Xi’an, 7 948 032

Landsnummer: +86
Tidszon: UTC +8

Nationellt språk: kinesiska (mandarin)

Visum: Performance visa behövs i det flesta fall. Mer info under reseinformation längre ner.

Valuta: renminbi (CNY / RMB)
BNP per person: 16 676,5 USD

Hur många använder sociala medier?
Det finns inga exakta siffror över hur användandet av sociala medier ser ut i Kina. Men WeChat är överlägset störst med över en miljard aktiva användare per månad. WeChat är till 100% kontrollerat av kinesiska staten.

Aktiva internetanvändare: 58.80%
Aktiva smartphone-användare: 58.8%
Aktiva mobilabonnemang: 1.6 miljarder
Inspelad musikomsättning: 292.3 miljoner USD
Major/independent marknadsandel: 35% / 65%
Digitalt/fysiskt: 93% / 7%
Inspelad musikinkomst per capita: 0.2 USD

Media

Här finns en sammanfattning av den kinesiska mediebranschen.

Musik

Här hittar du en sammanfattning av den kinesiska musikbranschen.

Festivaler

Här syns en lista över några av de stora festivalerna i Kina.

Konserthus

Här finner du ett urval av Kinas konserthus.

Orkestrar

Nedan finns urval av orkestrar i Kina.

Spelställen

Nedan finner du ett urval av spelställen i Peking och Shanghai.

Musikstudios

Här listar vi ett urval på några musikstudios i Kina där man jobbat med internationella akter samt talar engelska.

Att tänka på

– Du behöver inte deklarera musikutrustning.

– Kina är STORT. Media och musikbransch kretsar främst kring Peking och Shanghai och därför är dessa orter dom viktigaste.

– Konsertbesökare i Kina är flitigare att köpa merch än vi i Sverige, så glöm inte att ta med detta!

– Mindre än 1% i Kina pratar engelska (något mer i storstadsregionerna). Så det absolut enklaste sättet att spela i Kina är att få kontakt med en lokal arrangör som kan hjälpa dig med visum, bokning av resor, hotell osv. Till och med taxi kan vara svårt utan grundläggande Kinesiska. Om du är inbjuden av en arrangör så brukar det i regel se ut så att denne hjälper dig med ett performance visa.

– Många spelar i Kina utan ett visum men då är det viktigt att konserten eller lokalen ej rymmer mer än 1000 personer. Kom ihåg att det ligger på både arrangörens och artistens ansvar att regler efterföljs.

– Det är andra visumregler för Taiwan, Macau och Hong Kong. Om du spelar i dessa områden och vill återvända till Kina måste du ha ett annat visum. Lokala arrangören eller Kinas ambassad i Sverige kan hjälpa dig.

– Om artisten/bandet har en officiell inbjudan av en arrangör så kommer texterna behöva gå igenom censur. I regel brukar det gå till så att man skickar sina texter, musik i mp3-format, kopior på pass, en inspelad konsert och en set-list till arrangören. I regel återkommer arrangören om det behövs något mer vilket det vanligtvis inte gör.

– Läs igenom ”Regulations on Administration of Commercial Performance” här:
http://www.fanwen118.com/info_18/fw_3126270.html. (Öppnas i ett nytt fönster)

– Det är bra att ha koll på det politiska läget i Kina och vad det innebär men prata ej politik när du är där.

– Censur förekommer. Man får inte heller glömma att fram till inte alls så länge sedan egentligen, 2001, fanns i princip inga upphovsrättslagar överhuvudtaget på plats. Och legala plattformar har bara funnits några år.

Reseinformation

Nedan finner du lite länkar samt allmänna tips och råd om landet.

Kontakt till ambassaden i Peking

Embassy of Sweden
Telefon: +86 10 8531 1800
ambassaden.peking@gov.se
3, Dongzhimenwai Dajie
Sanlitun, Chaoyang District
Beijing 100600
China

Turistinformation

Besök China National Tourism Administration för vidare turistinformation.

Landguiden

Få en fördjupning inom bland annat ekonomi, kultur och annat genom att använda Landguiden hos Utrikespolitiska Insitutet.

Reseinformation

Allmänna råd från UD kring resor.

Avrådan

Håll koll här på vilka länder UD avråder resor till.

Resklar

Med appen Resklar från UD kan du få pushnotiser med senaste informationen om ditt resmål under din resa.

Svensklistan

Anmäl utlandsvistelse hos SwedenAbroad så UD eller de olika ambassaderna kan kontakta dig vid en krissituation.

Vaccinationer

Var nog med att kolla vad som gäller kring vaccinationer för landet du ska resa till.

Nödnummer/Sjukvård

Nödnummer till polis 110
Nödnummer till ambulans 120
Nödnummer till brandår 119
Du når sjukvårdsrådgivningen i Sverige genom att ringa + 46 771 11 77 00.

Affärsrelationer

En fördjupad guide hur man för sig i affärsrelationer i Kina hittar du hos Commisceo Global.