Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Pedro Oliveira

Residensstipendiat i Stockholm 3 juni – 26 september 2019

Pedro Oliveira, född 1985, São Paulo; bor och verkar i Berlin.

Jag är forskare, ljudkonstnär och pedagog och arbetar med och runt dekolonialt tänkande och sonic thinking (ung. ljudfilosofi). Min forskning är inriktad på ljudvåldets kolonialpolitik och då främst på polisvåld och polisbevakning genom ljud- och avlyssningsmetoder. I min konstnärliga praktik arbetar jag med sonic fabulation (ung. ljudfabulering) som en avkolonialiserande metod för att vända lyssnandet mot nya former av auditory insolence (ung. auditiv oförskämdhet), genom performance, komposition och installationsarbeten i blandteknik. Jag är också ena delen av designpedagogduon A Parede och en av grundarna av plattformen Decolonising Design.

Foto: Pedro Oliveira

Mitt aktuella projekt ”The Emotional Residue of an Unnatural Boundary” handlar om materiella, diskursiva och estetiska aspekter av språkigenkänningstekniker, med fokus på hur de används inom gräns- och migrationsindustrierna i Tyskland och EU.

Jag har doktorsexamen från Universität der Künste Berlin, bekostad av Brasiliens statliga råd för forskning och teknologisk utveckling (CNPq) i samarbete med den tyska organisationen för internationella studentutbyten (DAAD). Min aktuella forskning har fått stöd av CTM Festival/Deutschlandfunk Kultur, Transmediale, Goethe-Institut Bryssel och Senate Department for Culture and Europe, Berlin.

Lyssna på ett samtal mellan Pedro Oliveira och Shahram Khosravi här 

 

English

Pedro Oliveira

Studio grant holder in Stockholm 3 June – 26 September 2019

Pedro Oliveira, born 1985, São Paulo; lives and works in Berlin, Germany
I am a researcher, sound artist and educator working in, with and around decolonial and sonic thinking. My research interest focuses on inquiring into the colonial politics of sonic violence, and in particular the articulations of police violence and the policing of bodies through sound and listening practices. In my artistic practice I work with sonic fabulation as a decolonising method for shifting listening towards new forms of auditory insolence, done so through performance, composition and mixed-media installation work. I am also one half of the design education duo A Parede and a founding member of the Decolonising Design platform.

My current project, “The Emotional Residue of an Unnatural Boundary”, intervenes on material, discursive and aesthetic aspects of accent recognition technologies, focusing on their deployment in the border and migration industries of Germany and the European Union.

I hold a PhD from the Universität der Künste Berlin, fully funded by the Brazilian Council for Research and Development (CNPq) in partnership with the German Academic Exchange Service (DAAD). My current research has been supported by the CTM Festival/Deutschlandfunk Kultur, Transmediale, Goethe-Institut Brussels, and the Senate Department for Culture and Europe, Berlin.

Listen to a conversation between Pedro Oliveira and Shahram Khosravi here