Tidigare stipendiater av Stora musikstipendiet
Elvira Anderfjärd
Elvira Anderfjärd
Motivering till Stora Musikstipendiet 2024:
Musikproducenten och komponisten Elvira Anderfjärd har – med nyfikenhet och ett fördomsfritt perspektiv på tradition och form – redan tidigt i karriären överskridit barriärer. Med sin utvecklade musikalitet, sitt utforskande förhållningssätt, sitt lyhörda lyssnande och sin sociala kompetens förstärker Elvira den kreativa processen. Ljuv musik uppstår!
Hon är en förebild för unga musikkonstnärer och visar med ett personligt melodispråk och sin orädda attityd till kollegor att musik inte har några åldersgränser. Det är bara att våga ta plats, vilket hon gör med den äran.
Musikproducenten och komponisten Elvira Anderfjärd föddes i Stockholm år 1999. Hon växte upp i Nacka och började i unga år att spela både piano och cello. Under gymnasiet studerade hon jazzpiano på Södra Latins gymnasium innan hon gick vidare för att fokusera på musikproduktion och komposition hos Musikmakarna i Örnsköldsvik. Intresset för musikproduktion väcktes ganska tidigt hos Elvira, men från början var det mer något hon utforskade och gjorde vid sidan av pianolektionerna på musikgymnasiet.
Under tiden på utbildningen i Ångermanland fick musikförlaget MXM Music upp ögonen för Elvira och hennes skapande. Direkt efter examen fick hon ett förlagskontrakt och har sedan dess skrivit och producerat musik åt artister som till exempel Taylor Swift, Ed Sheeran, Tove Lo, Katy Perry, NewJeans, Molly Sandén, Zara Larsson, Alec Benjamin och Benee för att nämna några.
Elvira är mycket uppskattad av sina konstnärskollegor och här följer en röst om hennes konstnärskap:
– Hon är en magisk låtskrivare och fantastisk producent. Tycker alltid att det låter episkt, glittrigt, krispigt och nytt. Man känner att hon skapar med hjärtat och jag älskar att skriva musik tillsammans med henne, säger Tove Lo.
Elviras låtar och produktioner innehåller ofta element som synliggör en omfattande uppfinningsförmåga, detaljrikedom och en stor hantverksskicklighet. Hon är framåtskridande och bryr sig inte särskilt mycket om regler, vilket gör att hennes musik känns modern och färsk. År 2020 prisades hon på Denniz Pop Awards i kategorin ”Rookie Songwriter/Producer” och 2022 vann hon kategorin ”Årets producent” på Grammisgalan.
Det ska bli otroligt spännande att fortsätta följa Elviras resa och hur hon väljer att forma framtidens musik. Taylor Swift får avsluta: ”Elvira is a bad ass female producer
I really respect”.
Filmproduktionen är gjord av Wanglerkultur.
Christer Bothén
Motivering till Stora Musikstipendiet 2023:
Musikkonstnären Christer Bothén har alltid varit på jakt efter nya instrument, spännande uttryck och utmanande ljuduniversum. Genom ett aktivt lyssnande och med en ödmjuk följsamhet, har han tidigt funnit vägen fram till samspel med både musikaliska storheter och med unga konstnärer. Den lustfyllt erövrade kunskapen har han omsorgsfullt fört vidare genom att själv växa ut till en musikalisk skatt och en högt respekterad mästare.
Christer som började spela klarinett som tolvåring har i sju decennier varit trogen sitt instrument, men även lärt sig spela harplutan Donso n’ Goni genom att bosätta sig i Mali i början av 70-talet. Han har studerat gnawamusik i Marocko för att ytterligare vidga sitt musikaliska uttryck.
Förteckningen över band och samarbeten i Christer Bothéns musikkatalog är väldigt omfattande. Här följer ett par röster om hans konstnärskap:
– Christer är en maestro som inspirerat mig för evigt. Kompromisslös och helt dedikerad i allt han gör. Att dela öronblick med Christer är en gåva. Han har lärt mig att dela musik och tid ger liv, säger saxofonisten Mats Gustafsson.
– För mig är Christer musikalisk poesi, koboltblå eller rostbrun, med luft fylld av dagg eller sand, oavsett om han spelar basklarinett eller guimbri. Ett musikaliskt oväder, en komplex naturkraft. En bergsbestigare och en djuphavsdykare, säger sångaren och komponisten Mariam Wallentin.
Produktionen av konstnärsporträttet i videoformat : Carl Magnus Lindström (fotograf), Kristoffer Ljungqvist (klippare) och Petra Markgren Wangler (producent).
Lena Willemark
Motivering till Stora musikstipendiet 2022:
Musikern och komponisten Lena Willemark – med sina rötter djupt rotade i den förtida folkmusikens mylla – tillför ständigt nutida näring, lustfylld energi och kroppslig mikrotonalitet till de gränsöverskridande konstverk hon är med och skapar. Lena utmanar i sin konst förutfattade meningar och synsätt medan hon parallellt utvecklar sin lyskraft som levande förebild för medmänniskor och andra musikkonstnärer.
– Jag är helt enkelt otroligt glad och stolt, säger Lena om att ha fått Stora musikstipendiet.
Lena Willemark, riksspelman sedan 1978, har i decennier låtit sin röst höras i flera musikaliska uttryck, såväl på scen som på fäbodvallar. Lena har även fiol och spilåpipa på sin instrumentlista.
Förteckningen över samarbeten i hennes konstnärliga värv som musiker och komponist är minst lika lång som omfattningen av hennes diskografi.
– Lena är en unik musikant och en omistlig spelkamrat. Alltid på väg, alltid trogen sin inre musikaliska kompass, säger Ale Möller.
– Lena och jag har samarbetat i 40 år. Att ha med Lena är alltid ett trumfkort. Alla blir djupt berörda och inspirerade, det gäller både publik och medmusiker, säger komponisten Karin Rehnqvist när hon beskriver deras arbetsrelation.
Hans Ek
Motivering till Stora musikstipendiet 2021:
Arrangören, komponisten och dirigenten Hans Ek tilldelas Konstnärsnämndens Stora musikstipendium för sin musikkonst – en passionerad smältdegel av oväntade möten, historisk resonans och unika ljudlandskap. Hans är en musikalisk brobyggare som skapar nya gedigna vägar både internationellt och konstnärligt.
Hans Ek är en musikkonstnär som verkar höra möjligheter i allt, som brinner av ärlighet och skapar lysande musik, oavsett vilket grundmaterial han använder. Han besitter förmågan att sömlöst binda ihop dåtid med nutid och olika musikaliska världar med varandra, något som har gett honom en betydande plats i Skandinaviens orkesterliv.
Under hans konstnärliga ledning har vitt skilda aktörer och koncept fått möta orkesterns klangvärld – allt från opera, jazz och kammarmusik till elektronisk dansmusik, krautrock och konstpop. Omisskännlig, överraskande och smart i sin röst som arrangör. Även om han är mest känd för dessa yrkesroller, är han även aktiv som komponist.