Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Tidigare stipendiater: 2019

Bild och form – Ulf Rollof

Med utgångspunkt i det självupplevda omvandlar han de egna erfarenheterna till något för oss alla giltigt. Livets skörhet är en tematik som gång på gång tar form, reflektionen följer intuitionen och inget är självklart. Han visade tidigt ett egensinne som utryckt sig i allt från blåsbara bälgar, avgjutna rävar och hysteriskt cirkulerande granar till ömsinta akvareller och ömtåliga collage. Som en av ytterst få svenska konstnärer har han visats i stort format vid Documenta Kassel, kanske världens viktigaste utställning i samtidskonst. Och vare sig han ställt ut i Venedig, Mexico City eller Stockholm har hans konst berört med sin växling mellan motsatser: människa och djur, hetta och kyla, liv och död. Han skärper dialektiken och förflyttar gränsen från det rationella till det ockulta, över det organiska mot det artificiella. Hans konst försätter oss i rörelse.

Dans – Alexander Ekman

Han är en scenisk allkonstnär som rör sig lätt och obehindrat mellan filmiska, teatrala och musikaliska uttryck. Med sylvass precision och gedigen hantverksskicklighet tar han med oss på en resa påminnande om barnets utopiska fantasier. Storslaget, detaljrikt och universellt. Han berikar med sin befriande humor och tydliga budskap och för in det okonventionella på traditionella operahus runt om i världen. Med fingertoppskänsla och ödmjukhet har han åter satt Sverige på kartan, denna gång i koreografins namn.

Film – Nahid Persson

Med sina modiga filmer och närgångna porträtt vågar hon alltid söka människan på djupet. Hur mycket ämnena än varierar är hon alltid konsekvent med att sätta människan i centrum, och om så krävs, även sig själv. Hon har gett oss en skatt av enastående dokumentärfilmer, som aldrig upphör att skänka nya perspektiv. Berättelser från då och nu, från Sverige och Iran, berör och ger oss unikt tillträde till världar och skeenden, för det mesta bottnande i hennes egen livshistoria.

Teater – Staffan Valdemar Holm och Bente Lykke Møller

Denna dynamiska duo skapar tillsammans radikala, spänstiga scentolkningar av klassisk och nutida dramatik och opera. Den enes regi är förankrad i okonventionell, kritisk textanalys och får konturer av den andras tydliga visuella utsagor i scenografi och kostym. Deras uppsägningar karaktäriseras av intellektuellt genomlysta, ofta drastiskt ironiska uttryck, liksom av en självklar samhörighet med strömningar i samtida europeisk scenkonst.

Musik – Merit Hemmingson

Få musiker har förmågan att vara avantgarde och folkliga på samma gång. För detta krävs en egen ton och ett unikt förtroende för publiken. Hon har begåvats med båda. Under 1960-talet var Nalen hennes hemvist, där hon bildade kvintett med afroamerikanska jazzmusiker, tillika kvinnor – för tiden oerhört uppseendeväckande. Men det verkliga pionjärskapet föddes med den stora förälskelsen: Hammond B3. Genom att tolka befintlig folkmusik på ett så främmande instrument som hammondorgeln väckte hon liv i vårt kulturarv. Med sina moderna arrangemang tillgängliggjorde hon en musiktradition som för den breda allmänheten hade legat i träda.