Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Urgent Pedagogies online platform launch

Välkommen till lanseringen av Urgent Pedagogies online-plattform och ett publikt samtal.

Ett detaljerat program finns här: urgentpedagogies.iaspis.se

Tillsammans med ett antal inbjudna arkitekter, konstnärer, curatorer, aktivister och tänkare introducerar vi plattformen och reflekterar kring pedagogik i relation till socialt engagerad praktik, platser, format, metoder och allianser.

Medverkande: Katya Sander, Silvia Franceschini, Nora Akawi & Eduardo Rega, Nomeda & Gediminas Urbonas, Alessandro Petti, Mauricio Corbalan, Pio Torroja, Socrates Stratis, Peter Lang, Joana Zatz Mussi, Cibele Lucena, Sandi Hilal, Chris Bratton, Dalida María Benfield, Ou Ning, Elof Hellström, Onkar Kular, Henric Benesch, Anna Colin, Socrates Stratis, Peter Lang, Ana Maria Leon, Andrew Herscher, Merve Gül Özokcu, Michael Leung, Munir Fasheh, Miguel Robles Duran och David Harvey, introduktion och moderation av Pelin Tan och Magnus Ericson.

Urgent Pedagogies onlineplattform. Design by Johnny Chang

Urgent Pedagogies är ett projekt som fokuserar på alternativ pedagogik och rum för kunskapsproduktion i förhållande till hur socialt engagerad kritisk praktik kan agera i frågor kopplade till social rättvisa och jämlikhet, omtvistade territorier och konflikt. Det syftar till att fungera som en gemensam resurs och en plattform för att samla utövare, forskare och tänkare från olika bakgrunder, erfarenheter, sammanhang och situationer för att diskutera och tänka tillsammans.

Projektet har utvecklats genom en serie publika evenemang och möten, online-samtal, beställda texter och ett växande online-arkiv med exempel på praktik och teori. Utövare och tänkare har bjudits in att bidra med olika perspektiv och reflektioner – främst med ett samtida fokus, men även kopplat till historiska – och därmed dela erfarenheter från olika metoder, från det institutionella till självorganiserade, kollektiva och aktivistiska initiativ. Vi introducerar och diskuterar nu dessa perspektiv genom online-plattformen och en serie publika evenemang.

Urgent Pedagogies har initieras och organiseras av IASPIS. Projektet utvecklas och drivs av Magnus Ericson, Projektansvarig med ansvar för design, hantverk och arkitektur på IASPIS och Pelin Tan, sociolog, curator och Professor, Fine Arts Faculty, Batman University, Turkey.

urgentpedagogies.iaspis.se