Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Urgent Pedagogies – Learning and Unlearning through Spaces of Exception

IASPIS/Konstnärsnämnden och Istanbul Design Biennial presenterar ett publikt seminarium om design- och arkitekturpedagogik i konfliktzoner.

Med Sepake Angiama, Markus Bader, Jan Boelen, Magnus Ericson, Joseph Grima, Sandi Hilal, Onkar Kular, Peter Lang, Tor Lindstrand, Pelin Tan, Mark Wigley, Merve Gül Özokcu.

Hur kan experimentell pedagogik i konfliktzoner medverka till att omforma design och arkitekturpraktik? Vilka metoder kan utvecklas för att avkolonialisera utbildning? Kan alternativa pedagogiska modeller nå bortom invanda institutionella strukturer och genom gränsöverskridande och kollektiva processer bidra till att förändra kunskapsproduktionen inom dessa fält?

Urgent Pedagogies är ett publikt halvdagsevenemang där professionella utövare med inriktning på pedagogik inom design och arkitektur presenterar pågående utbildningsrelaterad praktik och diskuterar konkreta exempel med fokus på förutsättningar och möjligheter att utveckla nya metoder. Med fokus på olika konfliktzoner spänner exemplen från radikala omtänkanden av design och arkitekturutbildning under 1960-talet till samtida pedagogiska plattformar, verkande i relation till både territoriella frågor i Palestina och på Cypern, och utmanande urbana och rurala sammanhang i Tyskland och Italien.

Urgent Pedagogies är organiserat av Iaspis, Konstnärsnämndens internationella program för bild- och formkonstnärer och Istanbul Design Biennial, med stöd av Svenska institutet och Sveriges generalkonsulat i Istanbul. Evenemanget är utvecklat av Iaspis, genom Projektsamordnare Magnus Ericson, och Pelin Tan, Professor på Department of Architecture, University of Cyprus, Nicosia.

Läs mer om seminariet och de medverkande (på engelska)