Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Urgent Pedagogies: Formal and Informal Learning Environments

Välkommen till detta seminarium, som är det andra i en serie evenemang, som belyser och diskuterar alternativa former av pedagogik och platser för kunskapsproduktion i relation till socialt engagerad kritisk praktik inom arkitektur och design. Medverkande: Elof Hellström, Onkar Kular, Jess Myers, Joar Nango, Katya Sander, Socrates Stratis, Adélie Pojzman-Pontay, Alessandro Petti, Marie-Louise Richards, Pelin Tan och Magnus Ericson samt studenter från Decolonizing Architecture Advanced Course, Kungl. Konsthögskolan (KKH), Stockholm.

Hur kan kritiskt orienterad arkitektur- och designpraktik engagera sig i frågor som rör social rättvisa och jämlikhet, omstridda frågor och konfliktområden? Hur kan pedagogik, alternativa förhållningssätt och platser för forskning och kunskapsproduktion nå bortom etablerade institutionella strukturer? Kan transversala och kollektiva tillvägagångssätt bidra till att förändra kunskap? Hur kan pedagogik leda till nya sätt att läsa av och tänka om och därmed bidra till att förändra kritiskt inriktad och socialt engagerad arkitektur- och designpraktik.

I detta seminarium presenteras och diskuteras olika perspektiv på formell och informell pedagogik och sammanhang för lärande och kunskapsproduktion, från det akademiska till aktivism. Seminariedeltagarna presenterar exempel och frågeställningar kopplade till deras egna praktiker inom allt från akademisk utbildning till kulturprojekt, självorganisation och aktivism.

Urgent Pedagogies är initierat och organiserat av Iaspis, Konstnärsnämndens internationella program för bild- och formkonstnärer, i samarbete med Decolonizing Architecture Advanced Course på Kungl. Konsthögskolan (KKH), Stockholm och Nordland kunst- og filmfagskole, Kabelvåg. Projektet har utvecklas och drivs av Magnus Ericson, Projektledare Iaspis verksamhet inom formområdet och sociologen, konsthistorikern och kuratorn Pelin Tan, tillsammans med Alessandro Petti, Professor i arkitektur och social rättvisa och Marie Louise Richards, Adjunkt i Arkitektur, Kungl. Konsthögskolan (KKH), Stockholm.

Läs mer om Urgent Pedagogies (på engelska)