Välkommen till en visning av Hoo Fan Chons film ”I Enjoy Being A Girl”, följt av en Q&A med konstnären.
Photo courtesy of the artist
Hoo Fan Chon
I Enjoy Being A Girl (2022, 37 min.)
Denna foto-videoessä är en del av ett pågående projekt ”Anita & Ava – Fotografi som ett självrestaurerande verktyg”, som undersöker hur två barndomsvänner utforskade sin könsidentitet genom fotografi när de övergick till vuxenlivet. Fan Chon fann ursprungligen denna serie fotografiska porträtt i en antikaffär i Penang. Porträtten föreställde den avlidna Ava Leong, tagna under 1950- och 1960-talen, där hon självrestaurerades från en ung pojke till en kvinna.
Efter att konstnären kom i kontakt med Avas överlevande livslånga vän, Anita, utvidgades samlingen och han genomförde en serie intervjuer med Anita för att samla bakgrundsinformation om dessa fotografier. En sammanställning av Anitas röster används som grund för denna videoessä. Dessa ljudklipp ställs i kontrast mot ett urval av Ava och Anitas fotografiska samling, som avslöjar deras resa av självupptäckt genom studiofotografi och andra sociala aktiviteter, Anitas arbete som skol-labbtekniker och hennes liv på scen som kvinnlig impersonator. Dessa fotografier symboliserar en tid då de, tillsammans med sina kamrater från transgemenskapen, fick utforska sin självkänsla medan de bidrog till en livlig kosmopolitisk konstnärlig kultur i Malaysia.
Konstnärsbiografi
Hoo Fan Chon är en bildkonstnär baserad i George Town, Malaysia. Hans forskningsdrivna projekt är ofta förankrade i lokala geografier och behandlar klassambitioner, kulturell identitet, informella historier och kolonialt arv. Genom att omtolka vardagslivet med ironi och torr humor skildrar hans verk pendlingar och sammanflytningar mellan sociala klasser, det officiella och det informella samt finkultur och populärkultur.
Hoo Fan Chon är en bildkonstnär baserad i Penang, Malaysia. Hans forskningsbaserade projekt utspelar sig ofta i lokala geografier och rör frågor som klassaspiration, kulturell identitet, informella historier och kolonialt arv. Genom att omformulera vardagslivet med ironi och snäv humor observerar hans verk svängningarna och assimileringarna mellan sociala klasser, det officiella och det informella, det högkulturella och det lågkulturella. Hans praktik syftar till att ”mengataskan yang kampung, kampungkan yang atas”, vilket kan översättas som ”att göra den byn fin, att göra den fina som en by.”
Han genomgår för närvarande ett forskningsresidens som arrangeras av IASPIS i Stockholm. Han har valts ut som en del av Moving Narratives Cycle II, ett mentorprogram organiserat av Prince Claus Fund i samarbete med British Council 2025. Hans verk har visats på ”Myth Makers: Spectrosynthesis III” i Hongkong och ”The Oceans and the Interpreters” i Taipei, Dhaka och Lagos. Hans soloutställningar inkluderar ”The World is Your Restaurant” (Kuala Lumpur, 2021) och ”Let Them Eat Salmon” (Singapore, 2023). Hoo tog en kandidatexamen i fotografi från London College of Communication (2010) och var med och grundade konstkollektivet Run Amok (2012–17) i George Town.