Välkommen till en visning av Hoo Fan Chons film ”I Enjoy Being A Girl”, följt av en Q&A med konstnären.
Photo courtesy of the artist
Hoo Fan Chon
I Enjoy Being A Girl (2022, 37 min.)
Denna foto-videoessä är en del av ett pågående projekt ”Anita & Ava – Fotografi som ett självrestaurerande verktyg”, som undersöker hur två barndomsvänner utforskade sin könsidentitet genom fotografi när de övergick till vuxenlivet. Fan Chon fann ursprungligen denna serie fotografiska porträtt i en antikaffär i Penang. Porträtten föreställde den avlidna Ava Leong, tagna under 1950- och 1960-talen, där hon självrestaurerades från en ung pojke till en kvinna.
Efter att konstnären kom i kontakt med Avas överlevande livslånga vän, Anita, utvidgades samlingen och han genomförde en serie intervjuer med Anita för att samla bakgrundsinformation om dessa fotografier. En sammanställning av Anitas röster används som grund för denna videoessä. Dessa ljudklipp ställs i kontrast mot ett urval av Ava och Anitas fotografiska samling, som avslöjar deras resa av självupptäckt genom studiofotografi och andra sociala aktiviteter, Anitas arbete som skol-labbtekniker och hennes liv på scen som kvinnlig impersonator. Dessa fotografier symboliserar en tid då de, tillsammans med sina kamrater från transgemenskapen, fick utforska sin självkänsla medan de bidrog till en livlig kosmopolitisk konstnärlig kultur i Malaysia.
Konstnärsbiografi
Hoo Fan Chon är en bildkonstnär baserad i George Town, Malaysia. Hans forskningsdrivna projekt är ofta förankrade i lokala geografier och behandlar klassambitioner, kulturell identitet, informella historier och kolonialt arv. Genom att omtolka vardagslivet med ironi och torr humor skildrar hans verk pendlingar och sammanflytningar mellan sociala klasser, det officiella och det informella samt finkultur och populärkultur.
Under sitt residens vid IASPIS avser Hoo att genomföra en serie studier av den svenske fysiologen Per Henrik Lings arbete och kulturella inflytande – grundaren av gymnastik, modern idrottsutbildning och ”fadern” till svensk klassisk massage. Hoo kommer också att undersöka kopplingen mellan Malmös erotikfilmindustri och hur den undkom malaysisk censur för att visas i Penang under 1970-talet. Genom att fokusera på fysisk hälsokultur (det yttre), svensk klassisk massage (det inre: holistiskt välbefinnande) och gränsen mellan skönhet och erotik i skildringen av arketypiskt europeiska (nordiska) aktörer i vintage-vuxenfilmer hoppas Hoo bygga en konceptuell grund för kommande projekt.
Hoo Fan Chon studerade fotografi vid London College of Communication (BA, 2010) och är medgrundare av konstkollektivet Run Amok (2012–2017) i George Town. Han valdes ut till mentorsprogrammet Moving Narratives Cycle II av Prince Claus Fund och British Council (2025) och genomförde nyligen ett månadsstipendium vid apexart i New York (2024). Hans verk har visats i grupputställningar såsom Ilham Art Show (Kuala Lumpur, 2022), Myth Makers: Spectrosynthesis III (Hong Kong) och The Oceans and the Interpreters (Taipei, Dhaka, Lagos). Bland hans separatutställningar märks The World is Your Restaurant (Kuala Lumpur, 2021) och Let Them Eat Salmon (Singapore, 2023).