Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

[Re-]Thinking Curating Design and Craft

Välkommen till ett samtal om samtida curatoriell praktik som verkar i relation till design och hantverk!

Detta är det första i en serie evenemang som, med inbjudna svenska och internationella curatorer och andra kulturskapare, presenterar och diskuterar olika aspekter av curerande design och hantverk. Genom en rad exempel diskuteras förhållningssätt, sammanhang, metoder, effekter och resultat i syfte att lyfta fram olika perspektiv och erfarenheter.

Medverkande: Onkar Kular och Christina Zetterlund, introduktion och moderering av Magnus Ericson.

Textilt föremål liggande i mosse

Foto: Ida Isak Westerberg

Process, Sompasenvuoma 1 & 2, 2021

Design och hantverk är praktiker i förändring och som idag alltmer ofta verkar i ett vidgat sammanhang där skapande av objekt också inkluderar ett engagemang i sociala, politiska och historiska frågeställningar. Det är dynamiska praktiker som engagerar många olika individer och grupper i samhället, som agerar långt utanför de traditionella institutionella ramverken och ofta i relation till specifika platser och sammanhang.

I detta seminarium undersöker vi hur curerande av design och hantverk kan verka i relation till praktik och plats. Hur kan man arbeta med platsen och praktiker som tar plats på olika sätt? Hur skapar man relevans och verkar ansvarsfullt i relation sammanhanget och platsen? Hur kan curatoriell praktik verka bortom det institutionella och utställningen som sammanhang? Vilken roll kan curerande ha som en del av hantverks- och designpraktik och i relation till lärande och kunskapsproduktion och vilka former kan det ta sig?

Två inbjudna curatorer lyfter fram en rad exempel för att belysa och diskutera dessa frågor. Onkar Kular som är curator och undervisar i design på HDK-Valand presenterar projektet Public Design Broadcast som undersöker hur musikkulturer som Reggae, Dub, Techno, Jungle, och Grime har använt design för att skapa objekt och platser och för att rita om kartan av staden från ett nedifrånperspektiv. Christina Zetterlund som är curator och hantverks- och designhistoriker kommer att presentera två exempel: Luleåbiennalen 2022 – Hantverk & Konst och projektet Lära om arkivet. Hon kommer att prata om en curatoriell praktik som tar sin utgångspunkt i en plats och den mångfald av praktiker, personer och historier som finns där, istället för att utgå från traditionella perspektiv som formats i den västerländska modernitetens institutioner.

Onkar Kular är professor i design vid HDK Valand, Konsthögskolan vid Göteborgs universitet. Hans forskningsinriktade praktik verkar internationellt genom utställningar, utbildning och publikationer. Han har gästkurerat utställningar för The Citizens Archive of Pakistan, Karachi, och Crafts Council, Storbritannien. Han var Stanley Picker Fellow 2016, konstnärlig ledare för Göteborg Design Festival, Open Week 2017, och tillsammans med Christina Zetterlund konstnärlig ledare och curator för Luleå konstbiennal 2022.

Christina Zetterlund är hantverks- och designhistoriker med intresse för historieskrivarpraktiker där hantverk och design blir en lins för att analysera sociala situationer. Hon är verksam som lärare vid institutionen för design på Linnéuniversitetet och oberoende curator. Hon har varit curator för forskningsprojektet Lära on arkivet på Designarkivet i Pukeberg och just nu för utställningen Här omkring, som presenteras på Designarkivet i Pukeberg och på Form Design Center, Malmö.

[Re-]Thinking Curating Design and Craft är en serie samtal presenterade av IASPIS, utvecklat och genomfört som ett samarbete mellan Christina Zetterlund som är curator och lektor i design vid Linnéuniverstiet och Magnus Ericson som är programansvarig för IASPIS verksamhet inom formområdet.