David Shrigley, tidigare Iaspis residensstipendiat, är aktuell med en utställningen Exhibition of Giant Inflatable Swan-things, på Spritmuseum i Stockholm. Utställningen pågår 27.9 2018–31.3 2019.
Enkla tuschteckningar med handskrivna texter och ordlekar, ett visuellt språk som känns igen från serietidningar och karikatyrer, står i centrum i David Shrigleys konstnärskap men han arbetar också med skulpturer, stora installationer, animation, måleri, fotografi och musik. Med ett konceptuellt egensinne och en satirisk underton tar sig Shrigley an det som speglar vardagen och det alldagliga i människors beteenden, från shoppinglistor till bitar av konversationer han tjuvlyssnat på. Det är vansinnigt roligt på ett sätt som inte låter sig förklaras.
Den knastertorra och kolsvarta humorn i Shrigleys verk har beskrivits som ”Glaswegian”. Han växte upp i Englands East Midlands och flyttade till Glasgow för att studera konst på högskolan. Shrigley har beskrivit Glasgow som ”spännande, annorlunda och mystiskt”, allt det som förorterna i barndomens Leicester inte var. Glasgow blev hans hem i 27 år. Sedan några år bor han i Brighton.
David Shrigley var guest director på Brighton Festival 2018, en kreativ roll som axlats av flera av Storbritanniens största internationella namn. I den egna utställningen på festivalen, Life Model II, ställde han ut en överdimensionerad och naken kvinnoskulptur, som besökarna inbjöds att teckna av. I festivalprogrammet ingick också hans performance Problem in Brighton, som han kallat en ”alt-rock pantomime”. Den första Life Model, en naken mansdocka med onaturliga proportioner, ställdes ut på Hayward Gallery i soloutställningen Brain Activity, och nominerades till det prestigefyllda Turner-priset 2013.
https://spritmuseum.se/utstallning/david-shrigley-pa-spritmuseum/