Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Curating at the Edge of Collapse

Curating at the Edge of Collapse
Med Tawanda Appiah, Caroline Ricca Lee, Khairullah Rahim & Patricia Bentancur

Vilka praktiker träder fram ur strukturell utmattning?
När marken rör sig under våra fötter – vad består, och vad insisterar på att bli omgestaltat?

Foto: Jean-Baptiste Béranger

Installation av Caroline Ricca Lee för IASPIS Open Studios våren 2025.

Curatorn och skribenten Tawanda Appiah presenterar en curatoriell reflektion med titeln Curating at the Edge of Collapse – en undersökning av institutionell reparation och dess gränser samt möjligheterna till störning, anpassning och att arbeta inom det som spricker och glider isär.

I direkt dialog med detta svarar konstnärerna och IASPIS-stipendiaterna Patricia Bentancur, Caroline Ricca Lee och Khairullah Rahim med situerade inlägg ur sina egna praktiker. Genom sina konstnärliga praktiker förankras samtalet i materiell, kroppslig och spekulativ kunskap – och insisterar på konsten som en form av överlevnad, motstånd och omförhandling.

Patricia Bentancur är en konstnär-curator baserad i Uruguay. Hennes praktik använder konceptuella strategier där hon kombinerar objekt, video, text, publikationer och kurering av deltagarbaserade projekt. Genom att engagera publiken som medskapare strävar Bentancur efter att främja dialog med hjälp av verk som väcker nya frågor om samtida problem som ofta förbises eller underskattas. Läs mer om Patricia Bentancur >>

Foto: Jean-Baptiste Béranger

Patricia Bentancur

Caroline Ricca Lee är en konstnär och forskare född i São Paulo, Brasilien, vars arbete utforskar arkivering, historia, fiktion och minne av asiatiska berättelser genom dekoloniala, queera och feministiska epistemologier. Hens praktik sträcker sig över skulptur, installation, kritiskt skrivande, performance och video. Läs mer om Caroline Ricca Lee >>

Foto: Jean-Baptiste Béranger

Caroline Ricca Lee

Khairullah Rahim är en Singapore-baserad konstnär vars mångdisciplinära praktik sträcker sig över installation, objektproduktion, måleri, fotografi och tidsbaserade medier. Hans arbete utforskar teman som queerness, POZ resilience (resiliens hos personer som lever med HIV och AIDS) och arbetarklassens erfarenheter, med en särskild fokus på strategier för uppfinningsrikedom och överlevnad inom system med allomfattande övervakning. Läs mer om Khairullah Rahim >>

Foto: Jean-Baptiste Béranger

Khairullah Rahim

Tawanda Appiah är en zimbabwisk curator, skribent och forskare baserad i Malmö, Sverige. Hans forskningsbaserade praktik återvänder ofta till historien för att förstå samtiden. Han är verksam som curator vid Skånes konstförening i Malmö, vid sidan av sin frilansande praktik, och har tidigare arbetat som curator för pedagogik och publika program vid National Gallery of Zimbabwe. Appiah har curerat flera utställningar, publika program och interventioner, bland annat FLIGHT (Malmö Konsthall, 2023) med verk av Kudzanai Chiurai, Frida Orupabo och Eric Magassa. Appiah sitter i flera styrelser, däribland Paletten konsttidskrift.

Foto: Ikram Abdulkadir

Tawanda Appiah