
När IASPIS går in i sitt trettionde år lanseras common acts for grounded futures (gemensamma handlingar för förankrade framtider), ett program som samlar konstnärliga och curatoriella praktiker med fokus på de villkor som formar konst i dag—förkroppsligade historier, föränderliga ekologier, omsorgs- och kontrollstrukturer samt de politiska krafter som påverkar hur livet upplevs och förstås. Som internationell plattform utforskar IASPIS hur konstnärliga utbyten kan förankras i solidaritet, ömsesidighet och dekoloniala former av uppmärksamhet som möjliggör långsiktiga och meningsfulla relationer.
Programmet, initierat av Corina Oprea, gästcurator vid IASPIS, undersöker hur konstnärliga metoder växer fram ur dessa förutsättningar och hur de kan utveckla relationer, ansvar och föreställningsförmåga som öppnar nya riktningar. I stället för att skapa en retrospektiv berättelse öppnar serien ett rum där institutionens tidigare inriktningar möter samtidens behov—möten som bryter upp ärvda berättelse, förskjuter maktpositioner och inbjuder till omorientering.
Under 2025–2026 utvecklas common acts for grounded futures som en levande och föränderlig ekologi av sammankomster, samtal, performance, ljudbaserade verk och dialogiska format. Programmet belyser hur konstnärer förhandlar skörhet, motstånd och ömsesidighet; hur uppmärksamhet kan fungera som metod; och hur nya former av gemenskap kan ta form genom små handlingar och kollektiva praktiker.
Det första programpunkten den 5 december 2025 samlar María Berríos, Goldin+Senneby, Santiago Mostyn och Roxy Farhat—praktiker som arbetar genom performativa, ljudliga, narrativa och diskursiva uttryck. Deras bidrag undersöker hur berättelser och bilder cirkulerar, hur teknologier formar erfarenhet, hur aktivism och konstnärliga metoder möts, samt hur lyssnande och reparation kan skapa gemensamma utgångspunkter i tider av osäkerhet.
Inledningen av programserien inbjuder till att vistas i de spänningar, sårbarheter och möjligheter som uppstår när konstnärliga praktiker möter samtidens förskjutningar. Genom denna serie blir IASPIS en plats för lärande och avlärande, för återvändande och omorientering, och för att tillsammans skapa förutsättningar där framtider kan anas, formas och hållas vid liv.
Grafisk design: Jonas Williamsson. Med referenser till IASPIS-arbeten av Andreas och Fredrika, Martin Frostner, Mattias Givell, Konst & Teknik, Johanna Lewengard, Mu AB och Åbäke genom bokstavsformer från tre decennier av praktik.
PROGRAM
17:30 – 18:00
Goldin+Senneby — Swallow Image
En performance-föreläsning som undersöker hur bilder, teknologier och extraktiva system formar kroppens relation till större infrastrukturer.
18:00 – 18:10
Kort paus
18:10 – 18:40
María Berríos — Öppningsföreläsning — Machetes and Smoking Mountains in Solidarity. Stories to tell one another
Curator, forskare och Director of Research and Curatorial Practice vid MACBA i Barcelona samt Co-curator för den 11:e Berlinbiennalen, María Berríos reflekterar över hur sammankopplade historier om kamp, solidaritet och situerade kunskaper kan förankra konstnärliga och institutionella praktiker idag.
18:45 – 19:10
Santiago Mostyn — Konstnärlig presentation
Med utgångspunkt i avhemligade militära fotografier och ljud kopplade till den revolutionära rörelsen i 1970-talets Grenada undersöker Santiago Mostyn hur konstnärliga metoder kan rubba dominerande narrativ och omforma vår förståelse av politisk makt.
19:10 – 19:30
Roxy Farhat — Konstnärlig presentation
En reflektion över mötet mellan konstnärlig praktik, klimataktivism och civil olydnad, med fokus på ansvar och handlingsutrymme i ekologiska och politiska kriser.
19:30 – 20:00
Panelsamtal
med María Berríos, Goldin+Senneby, Santiago Mostyn och Roxy Farhat
Moderator: Corina Oprea
Dörrarna öppnas kl 17 med videoverket Language against Identity av Santiago Mostyn som visas i Arkivet.
DELTAGARE
María Berríos är en chilensk före detta sociolog, skribent, pedagog, mamma och curator. Hennes arbete utforskar konst, kultur och politik i Latinamerika och bortom. Hennes forskning har fördjupat sig i berättelser om experimentella motinformationsstrategier, kollektiva experiment inom radikal pedagogik och internationalistiska konstnärliga solidaritetsrörelser, med ett särskilt intresse för deras utställningsformat. Hon har varit professor och gästlärare vid flera universitet och konsthögskolor i Europa och Latinamerika och har publicerat sitt arbete i stor omfattning. Berríos var en av fyra curatorer för den 11:e Berlinbiennalen, The Crack Begins Within (2019–2020), och är för närvarande Director of Curatorial Programs and Research vid Museo d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), där hon leder den tionde upplagan av museets Independent Study Programme (PEI), ”Sol y dar y dad”. Collective Learning for an Inadmissible Present.

Foto: Samuel Navarrete
María Berríos
Goldin+Senneby (sedan 2004) är en konstnärsduo vars arbete länge uppehöll sig kring ekonomiska strukturer och hur de formar vårt samhälle. På senare år har deras arbete alltmer kommit att fokusera på frågor om diagnosens politik, ekologi och omvårdnad. Goldin+Senneby har bland annat ställt ut på biennalerna i São Paulo, Istanbul och Gwangju; haft separatutställningar på The Power Plant i Toronto, Kadist i Paris, e-flux i New York, Accelerator i Stockholm, och MIT List Visual Arts Center i Cambridge, Mass. Deras arbeten finns representerade i samlingarna på Moderna museet, Stockholm; Centre Pompidou, Paris; Whitney Museum of American Art och The Museum of Modern Art (MoMA), New York.

Foto: MIT List Visual Arts Center, 2025
Goldin+Senneby
Santiago Mostyn (född på Turtle Island) är en konstnär vars praktik lyfter fram narrativa sammanflätningar i strävan efter nya förståelser av plats, med verk som manifesteras som filmer, texter, utställningar och kuratoriella projekt. Mostyn var 2024–25 fellow vid Harvard Radcliffe Institute.

Foto: Senay Berhe
Santiago Mostyn
Roxy Farhat är konstnär och klimataktivist baserad i Stockholm. Hon är född i Teheran, Iran, uppvuxen i Sverige och utbildad i Sverige och USA. I sin praktik har hon huvudsakligen arbetat med video och performance där hon utgått ifrån personliga erfarenheter för att ta behandla frågor som kapitalismens makt över offentliga och privata utrymmen, samhälleliga fördomar och konstens roll som politisk kraft. Hennes verk präglas av kitschig, absurd humor med rötter i politiskt allvar. Samarbeten är en stor del av hennes praktik och inkluderar musikvideor, scenografi, medskapande projekt och radioteater med konstnärer, artister och regissörer som The Knife, Zhala, Dimen Abdulla och Göran Hugo Olsson. Sedan 2023 är hon en av talespersonerna för klimatrörelsen Återställ Våtmarker.

Roxy Farhat