Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

A single spark can start a prairie fire – Feng Boyi’s curatoriella praktik sedan 1999

Välkommen till ett samtal med den kinesiske curatorn Feng Boyi, modererat av Shuyu Chen, grundare av Institute for Provocation (IFP),Beijing.

Fengs presentation på Iaspis är en personlig resa genom de ”små men icke oväsentliga” konstnärspraktikerna i Kina på 1990-talet som fungerande som en ”nagel i ögat, en påle i köttet, ett sandkorn i skon” och reflexioner över hur man bedriver kampen för yttrandefrihet i dagens Kina.

Feng Boyi anslöt sig i början av 1990-talet som oberoende curator till Beijings första våg av handlingskraftiga konstvisionärer. Hans tidiga curatoriska praktik inbegrep samarbeten med konstnärer som Ai Weiwei, Xu Bing, Song Dong, Yin Xiuzhen och utställningar som ”Traces of Existence: 1998 Chinese Contemporary Art Study Exhibition” (Beijing) och ”Fuck Off”, som var banbrytande inom den kinesiska samtidskonsten. Sedan dess har han arbetat hårt för att internationalisera det kinesiska konstsystemet.

Feng Boyi är en av de mest anlitade och internationellt erkända frilanscuratorerna i Kina. Under de senaste 20 åren har han curaterat storskaliga utställningar för en lång rad etablerade konstinstitutioner i Kina och internationellt, samtidigt som han har fortsatt intressera sig för unga, experimentella konstnärer. Boyis tidiga curatoriella praktik från slutet av 90-talet innefattar samarbeten med konstnärer som Ai Weiwei, Xu Bing, Song Dong, Yin Xiuzhen och utställningar som “Traces of Existence: 1998 Chinese Contemporary Art Study Exhibition”(Beijing) och “Fuck Off”, som varit formgivande för den samtida kinesiska konsthistorien. Den senare gjorde han tillsammans med Ai Weiwei, i opposition mot Shanghai Biennialen. Utställningens titel var en fri och ifrågasättande tolkning av biennalens titel: ”Den osamarbetsvilliga inställningen”.

Feng Boyi har varit redaktör för publikationerna The Black Book (1994) och The White Book (1995), några av de tidigaste oberoende publikationerna i Kina om samtidskonst, och utgivna av Ai Weiwei. Boyi har parallellt med sin kuratoriska verksamhet även skrivit omfattande om kinesisk samtida konst. Sedan 2010 är Feng Boyi konstnärlig ledare för He Xiangning Art Museum och han ledde även den första upplagan av Wuzhen International Contemporary Art Exhibition 2016. För närvarande bor och arbetar Feng Boyi i Peking och Shenzhen.

Shuyu Chen studerade arkitektur i Huazhong University of Science & Technology (HUST) och Tsinghua University. Från 2004 till 2007 arbetade hon med Ai Weiwei som arkitekt och projektkoordinator, mellan 2007 och 2015 arbetade hon med Ma Yansong / MAD Architects som redaktör och utställningskoordinator. År 2010 grundade hon Institut för provokation (IFP) i Peking med curator Els Silvrants-Barclay. IFP är en oberoende konstorganisation och ett projektrum för konstnärlig forskning. Med IFP som plattform verkar hon i gränslandet mellan arkitektur och performance och utforskar den rumsliga dimensionen av kulturproduktion genom samarbeten och kollektiva arbetsprocesser. Med ett brett nätverk av konstnärer, designer och hantverkare i Kina och Europa syftar projekten till att föra samman de olika disciplinerna i gemensamma fysiska och kulturella platser. Chen är baserad i Malmö sedan 2017.