Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Roy Samaha

Residensstipendiat i Stockholm 22 november 2023 – 25 februari 2024

Roy Samaha är en libanesisk konstnär baserad i Beirut. Hans videor har visats på filmfestivaler och samtida konstutställningar runt om i världen sedan 2002. En del av hans forskning fokuserar på elektroniska medier i korrelation med förändrade perceptions­tillstånd och en fascination för antropologiska studier och berättelser om schamanistiska ritualer och estetik. Mellan 1998 och 2008 arbetade han inom broadcasting- och nyhetsbranschen. Han använder dessa inflytelser för att utforska gränserna för filmspråk, uppfattningar av verkligheten och minnet av personliga objekt.

Roy Samaha

Under sin tid på IASPIS kommer Samaha avsluta sitt pågående projekt LEGACY//Premonition//, en videodagbok som retrospektivt undersöker 2019. Detta var året som avslutade århundradet och världen så som vi kände till den, märkt i en övergång till ”The Great Reset”. Det var året vi fastnade i efter att ha slutfört alla cykler av simuleringar av det tjugonde århundradet; seklet då vi lämnade historien och började sväva i ett prekärt existentiellt tillstånd av möjligheter, mot det hyper-reella efter att allt blivit digitaliserat och absorberat av verkligheten själv. Delvis baserat på en anpassning av en futuristisk teaterpjäs från början av 1900-talet av Karel Čapek med titeln ”R.U.R.” (1920), så är LEGACY//Premonition// Samahas reflektion över omfattningen av banala dagliga aktiviteter i en postapokalyptisk era, där vi endast utför sociala ritualer i en värld av transgenetik & hyperutilitarister.

Samaha tog sin masterexamen i filmstudier vid USEK, Libanon (2007). Ett urval av festivaler och utställningar inkluderar: 17th Istanbul Biennale, Disobedience Archive, Istanbul (2022); ”Hoptrasslade Historier”, Skanstull, Stockholm (2020); Bucharest International Experimental Film Festival (2020); Toronto International Film Festival, Wavelengths (2019); Oberhausen Short Film Festival (2019); Cycles of Collapsing Progress, BeMA, Tripoli (2018); Space Edits, Beirut Art Center (2017); Sharjah Biennale 13, Sharjah Art Foundation (2017); Too Early Too Late, Pinacoteca Nazionale, Bologna (2015); Disobedience Archive, Castello di Rivoli, Torino (2013), Bildmuseet, Umeå (2013); Image Counter Image, Haus der Kunst, München (2013); Affinités, Déchirures & Attractions, Frac, Alsace (2013); International Film Festival Rotterdam (2012); 1st International Singapore Biennale (2006); Formidable Beyrouth! Centre pour l’image contemporaine, Genève (2004); 14th International Festival for Electronic Arts: Videobrazil, Sao Paulo (2003); Home Works 2, Forum on Cultural Practices, Beirut (2002).