Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Lorenzo Sandoval

Residensstipendiat i Stockholm, 15 Juni – 27 Augusti 2023

Lorenzo Sandoval arbetar som konstnär, filmskapare och curator med bas i Berlin och Valencia. Genom film, skulptur, ljud- och rumsliga installationer undersöker han hur mötesplatser skapas.

Foto: Lorenzo Sanoval

Lorenzo Sanoval

Under sin vistelse på IASPIS kommer Sandoval att fokusera på sitt forskningsprojekt ”Garganta/Brazo/Surco,” som kommer att resultera i en film med titeln ”That summer of ’22.”. Projektet som påbörjades 2018, eftersträvar att etablera ett kritisk poetiskt förhållningssätt till den ekologiska förstörelsen av Mar Menor, Europas största saltvattenslagun, och det angränsande området Campo de Cartagena, vid Spaniens sydöstra kust. En polyfoni av röster, inklusive aktivister, forskare, vetenskapsmän, författare, politiker, flamencomusiker, akademiker och fiskare, går samman mot exploaterande land- och fastighetsspekulation för att försvara det hotade ekosystem.  Filmen utspelas under den varmaste sommaren registrerad i området, vilket filmens titel syftar på( ”Aquel verano del 22. Las leyes” eller ”The Summer of ’22. The Laws”). Projektet syftar till att ifrågasätta idén om territoriet som en obegränsad och omedelbar källa till välstånd, och belyser det allt mer akuta behovet av att förstå resursernas begränsningar på en global nivå.

Lorenzo Sandoval har en BFA och en MA i fotografi, konst och teknologi från UPV (Valencia, Spanien). Han vann konstpriset ’Generación 2017’ som presenterades i La Casa Encendida (Madrid) och ’V Beca DKV- Álvarez Margaride’ för ’Shadow Writing (Algorithm /Quipu)’ på LABoral, Gijón, 2017. Lorenzo nominerades för ’Berlin Art Prize 2018’ och ’Premio Arte Contemporáneo Cervezas Alhambra 2020’. Han har presenterat projektet ’Shadow Writing (Lace/Variations)’ i Lehman + Silva Gallery i Porto och på Nottingham Contemporary. Han var en del av ”Canine Wisdom for the Barking Dog”, ett utforskande av Halim El Dabh’s soniska kosmologier som presenterades på  Dak’art Biennale 2018. Han var en del av Miracle Workers Collective som representerade Finland vid Venedigbiennalen 2019.  Han deltog i ”Here History Began. Tracing the Re/Verberations of Halim El-Dabh” på SAVVY Contemporary, med filmen “The Book of Vibration” på El Dabh. Tillsammans med Tono Vízcaino, ställde han ut ’Industria. Matrices, tramas y sonidos’ på IVAM 2021. 2022 öppnade ’Las formas que sostienen el discurso’ på The Liminal, ett samarbete med Floreal Rodríguez de la Paz. Sedan 2015 driver Lorenzo The Institute for Endotic Research, som öppnade som mötesplats 2018.