Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Hoo Fan Chon

Residensstipendiat i Stockholm, 2 juni–25 augusti 2025

Hoo Fan Chon är en bildkonstnär baserad i George Town, Malaysia. Hans forskningsdrivna projekt är ofta förankrade i lokala geografi­er och behandlar klassambitioner, kulturell identitet, informella historier och kolonialt arv. Genom att omtolka vardagslivet med ironi och torr humor skildrar hans verk pendlingar och sammanflytningar mellan sociala klasser, det officiella och det informella samt finkultur och populärkultur.

Film still from “How To Dance Like A Mudskipper” (single channel full HD Mpeg-4 video, 8.38 min, 2022), Hoo Fan Chon

Under sitt residens vid IASPIS avser Hoo att genomföra en serie studier av den svenske fysiologen Per Henrik Lings arbete och kulturella inflytande – grundaren av gymnastik, modern idrottsutbildning och ”fadern” till svensk klassisk massage. Hoo kommer också att undersöka kopplingen mellan Malmös erotikfilmindustri och hur den undkom malaysisk censur för att visas i Penang under 1970-talet. Genom att fokusera på fysisk hälsokultur (det yttre), svensk klassisk massage (det inre: holistiskt välbefinnande) och gränsen mellan skönhet och erotik i skildringen av arketypiskt europeiska (nordiska) aktörer i vintage-vuxenfilmer hoppas Hoo bygga en konceptuell grund för kommande projekt.

Hoo Fan Chon studerade fotografi vid London College of Communication (BA, 2010) och är medgrundare av konstkollektivet Run Amok (2012–2017) i George Town. Han valdes ut till mentorsprogrammet Moving Narratives Cycle II av Prince Claus Fund och British Council (2025) och genomförde nyligen ett månadsstipendium vid apexart i New York (2024). Hans verk har visats i grupputställningar såsom Ilham Art Show (Kuala Lumpur, 2022), Myth Makers: Spectrosynthesis III (Hong Kong) och The Oceans and the Interpreters (Taipei, Dhaka, Lagos). Bland hans separatutställningar märks The World is Your Restaurant (Kuala Lumpur, 2021) och Let Them Eat Salmon (Singapore, 2023).