Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Prinsverket – mer kunglighet per satsad krona!

Förstudiens premiss var att Carl XVI Gustaf är Sveriges bäst betalde performancekonstnär. En konstnär, en reklambyrå och en byggnad från 1600talet samverkade för att lansera idén om en frilansande kunglighet som utmanar monarkins monopol.

Spöket

Spårvagn i Göteborg med reklamskylt på sidan.

Förstudien skedde augusti -23 till januari -24 – primärt i Kronhuset i Göteborg. Utifrån artikeln ” The Crown as a Corporate Brand“ (Balmer, Greyser och Urde, 2006) har parterna tillsammans undersökt grundförutsättningarna för ett trovärdigt varumärke för en performance-kunglighet som arbetar på ”gig-basis”. Från det har vi tagit fram koncept till större konst/reklamkampanjer samt till merchandise-varor såsom bakverk, parfymer och trycksaker. Projektet har mött ett stort antal människor genom enskilda audienser och offentliga performances samt figurerat med ett heluppslag i GP.

Kommande projekt vidareutvecklar idéerna från förstudien samt genomför de framtagna koncept-kampanjerna. Med projektet hoppas man nå större spridning i regionen och etablera frilansfursten Prins Frei i Göteborgarnas medvetande, som en lokal leverantör av kungliga tjänster. Det fortsatta arbetet identifierar målgrupper, nya samarbetspartners samt etablerar kontakt med en kundbas bland offentlig och privat sektor, för invigningar, inspirationsföreläsningar, samarbeten med offentliga initiativ och liknande. Vägledande för projektet är New European Bauhaus-initiativet.