Till Startsidan(Snabbkommando: Alt+ 1)
Startsida / FLYING CARPET #7

FLYING CARPET #7: OM SALT. En forskningsbaserad kulturinstitution

Datum: torsdag 27 november 2014.
Tid: 14:00.
Plats: Projektrummet, Konstnärsnämnden.
Adress: Maria Skolgata 83, 2 tr, Stockholm, Sverige
I presentationen kvalitet mot kvantitet berättar Merve Elveren och Meriç Öner (TUR) om organisationen SALT:s interdisciplinära verksamhet, som spänner över forskning, publika program och utställningar och som bedrivs på tre platser i Turkiet, på två olika ställen i Istanbul och ett i Ankara.

www.saltonline.org

Den forskningsbaserade kulturinstitutionen SALT har bedrivit offentlig verksamhet sedan 2011 på två platser i Istanbul och sedan 2012 även i Ankara. Merve Elveren och Meriç Öner från avdelningen för forskning och programverksamhet berättar om hur SALT arbetar genom att dela med sig av resultaten som genereras vid institutet. Som ett svar på den kulturinstitutionellt triviala uppdelningen i ”kvalitet kontra kvantitet” har SALT-teamet samarbetat i en kartläggning av inbördes relationer mellan individer och identifierat kritiska kvaliteter i samband med utställningar. Projektet In Situ Qualitative började som en respons på en inbjudan från arkitekturtriennalen i Lissabon 2013, Close, Closer’s Institute Effect, och har sedan utvecklats till en pågående undersökning av SALT:s långsiktiga program av avdelningen för forskning och programverksamhet där. Avsikten med denna återkommande aktivitet är, att ompröva arbetsmodellerna kring individer, kvaliteter bortom stil och innehåll vad gäller utställningar och de bestående effekterna av en mängd olika händelser som alstras vid en produktiv och dynamisk institution som SALT. Med utgångspunkt i den hittills mest omfattande presentationen av Gülsün Karamustafas arbeten, utställningen A Promised Exhibition, kommer Merve och Meriç i detalj att redogöra för kärnan i SALT:s interdisciplinära forsknings- och programverksamhet. www.saltonline.org
Meriç Öner erhöll en kandidatexamen i arkitektur från Istanbuls tekniska universitet 2001 och en magisterexamen inom samma område från İstanbul Bilgi University 2007. Mellan 2001 och 2004 arbetade hon som arkitekt. Hon samordnare utställningar i anslutning till UIA 2005 Istanbul, den 22: a världskongressen för arkitektur. Meriç arbetade med flera utställningar för Garanti Galeri mellan 2007 och 2010. Hennes intresse för stadsforskning kulminerade i Becoming Istanbul-projektet: och hon har förvaltat projektets innehåll sedan 2008; i publicerade texter i Becoming Istanbul boken; redigerat Tracing Istanbul, som medredaktör Mapping Istanbul, co-curaterat den senaste versionen som visades på SALT Beyoğlu under 2011. Sedan 2010 arbetar hon med programläggning, som biträdande chef för forskning och program, för SALT. Öner använder byggd miljö, arkitektur och formgivning från den andra halvan av nittonhundratalet som verktyg för sin forskning i sociala frågor och som diskursplattform. Utställningar på SALT är exempelvis Modern Essays 4: SALON  och SUMMER HOMES: Claiming the Coast.
 
Merve Elveren har en kandidatexamen i visuell kommunikations design från Sabancı University i Istanbul 2009. Mellan 2007 och 2009 arbetade hon på flera utställningar på Rodeo, ett Istanbulbaserat galleri. Under 2011 arbetade hon som assisterande curator på UAE Pavilion Second Time Around vid den 54: e Venedigbiennalen. För närvarande arbetar hon med programverksamheten vid SALT i Istanbul. Under 2011 arbetade Merve på Foto Galatasaray, ett projekt som bygger på visualisering av ett arkiv med den Istanbulbaserade fotostudion Maryam Şahinyan, en professionell kvinnlig fotograf verksam 1935-1985. Hon har också bidragit till Modernity Unveiled/Interweaving Histories en del av Modern Essay. Under 2012 arbetade hon på Istanbul Eindhoven SALTVanAbbe: 68-89 och Modern Times: Pre 68, ett årslångt samarbete mellan Van Abbemuseum i Eindhoven och SALT. År 2013 deltog hon i Scared of Murals, ett forskningsprojekt som fokuserar på kulturproduktion mellan 1976 och 1980. Samma år organiserade Merve Elveren och Duygu Demir A Promised Exhibition om Gülsün Karamustafa, vars konstnärliga praktik spänner över 40 år. För närvarande arbetar Merve på e-publikationsserien i Scared of Murals och Well... How did I get here? ett projekt med fokus på de förändringar som Turkiet har gått igenom under 1980-talet.

Flying Carpet är en serie med samtal och presentationer inom Iaspis-programmet. Idén är helt enkelt att offentliggöra några av de möten som sker inom Iaspis ateljéprogram för en bredare publik. Som expertbesök, ateljéstipendiater och andra inbjudna gäster som tillfälligt befinner sig i Stockholm.

Flying Carpet 2014:: #1 YouTube Variations, Pierre Bismuth, Robin McGinley and Stefanie Hessler, 21 mars, #2: Jonas Žakaitis, 11 april: #3, Manuel Borja-Villel, 2 maj, #4: Boullion Group, 16 maj, # 5: Institute for Provocation, 12 september, #6: Jacopo Crivelli Visconti, 19 september, #7 SALT av Merve Elveren och Meriç Öner, 27 november #8 Elisabeth Price, in collaboration with Index – The Swedish Contemporary Art Foundation, 27 november.

För mer information kontakta Iaspis programsamordnare, Annika Enqvist på ae@iaspis.se
 

Uppdaterad: 2014-11-17 Tipsa om sidan

 

  • Adress: Iaspis, Konstnärsnämnden Maria skolgata 83, 2 tr, SE-118 53 Stockholm
  • Telefon: +46 (0)8 - 506 550 00
  • E-post: info@iaspis.se