Till Startsidan(Snabbkommando: Alt+ 1)
Startsida / Åtta tioåriga långtidsstipendier inom dans

Åtta tioåriga långtidsstipendier inom dans


Foto: Noella Johansson och Lars PehrsonJefta Van Dinther och Charlotta Öfverholm
2017-10-20
Konstnärsnämndens styrelse har beslutat om åtta långtidsstipendier om tio år till dansområdet. Bland stipendiaterna märks bland annat koreograferna Jefta Van Dinther och Charlotta Öfverholm.
Konstnärsnämndens styrelse har beslutat om 44 långtidsstipendier om tio år vardera. Stipendiet motsvarar tre prisbasbelopp per år, och den totala summan under tio år blir ca 1,3 miljoner kronor. Ett långtidsstipendium ges till en yrkesverksam konstnär som under längre tid visat konstnärlig verksamhet av god kvalitet och bidrar till utvecklingen inom sitt konstområde. Inom dansområdet tilldelas följande personer stipendium:

Jefta van Dinther, Stockholm – född 1980 och uppvuxen i Nederländerna och i Sverige, är utbildad inom dans på Amsterdam School of the Arts (1999-2003). Numera är han verksam i Stockholm och Berlin. Vid sidan av koreograferandet är han även dansare. Jefta van Dinther har varit lektor och konstnärlig ledare på Dans- och Cirkushögskolan i Stockholm 2012-2014. År 2012 fick han Konstnärsnämndens Birgit Cullberg-stipendium. Under senare år har han koreograferat flera verk för Cullbergbaletten.

Johanna Jonasson, Malmö – född 1974 och utbildad inom modern dans på Danshögskolan, har varit verksam som dansare i drygt tjugo år. År 2004 grundade hon, tillsammans med Miguel Azcue, kompaniet Memory Wax med bas i Malmö. De arbetar med ett starkt visuellt och tekniskt fokus och gör dansverk både för barn och vuxna. Barnföreställningen Trash utvaldes att spela på BIBU 2012 (Scenkonstbiennal för barn och unga).

Jeanette Langert, Göteborg – född 1965 och utbildad på mimlinjen på Dramatiska Institutet 1986-89 och i koreografi på Danshögskolan 2003-2006. Hon är verksam i Göteborg och arbetar med den klassiska skolan som grund, som hon tolkar och bryter ner. Jeanette Langert arbetar med välbekanta teman som Fröken Julie, Bolero eller Våroffer och arbetar oftast med tekniskt kunniga dansare från den klassiska baletten.

Rani Nair, Lund – född 1974, uppvuxen i Sverige med en bakgrund i Indien och utbildad inom dans vid London Studio Center (1993-1996). Rani Nair arbetar som koreograf och dansar ofta sina egna verk och är intresserad av queer feminism och postkoloniala strukturer. Under de senaste åren har hon fokuserat på hur man kan förvalta ett dansarv i sin produktion Future Memory. Rani Nair har startat upp LICA, Lund International Choreography Assembly, ett koreografiskt symposium och plattform för danspraktik och teori.

Stina Nyberg, Stockholm – född 1981 och utbildad inom dans på Balettakademin 2003-2006 samt i koreografi på Dans- och Cirkushögskolan 2010-2012. Stina Nyberg arbetar inom det samtida koreografifältet, både med egna produktioner varav flera i samproduktion med MDT i Stockholm, och på uppdrag av Kungliga baletten och Cullbergbaletten.  År 2012 koreograferade hon musikföreställningen Shaking the Habitual med den svenska musikgruppen The Knife. 2017 blev hennes verk State of shapes utvalt till Scenkonstbiennalen.

Ola Stinnerbom, Västra Ämtervik – född 1964 och utbildad inom dans vid Svenska Balettskolan. Tidigare var Ola Stinnerbom konstnärlig ledare för Samiska teatern i Kiruna och han har också varit ansvarig för den moderna dansutbildningen på Svenska Balettskolan i Göteborg. Ola Stinnerbom har arbetat som koreograf, dansare, musiker och jojkare i mer än 20 år. Sedan 2003 är han konstnärlig ledare för Kompani Nomad och har där skapat ett 20-tal dansproduktioner med samiska förtecken.

Björn Säfsten, Stockholm – född 1981 och utbildad inom dans på Balettakademin 2001-2003.Han arbetar inom det samtida koreografifältet och har konstruerat en tankestruktur kring koreografiska processer vilket speglas i hans verk. Björn Säfsten skapar koreografier med det egna kompaniet Säfsten Produktion, samt på uppdrag av svenska dansinstitutioner som Skånes Dansteater och Cullbergbaletten.

Charlotta Öfverholm, Stockholm – född 1965, utbildad inom dans på Balettakademin på 80-talet, på Alvin Ailey i New York och inom teater på UCLA samt på Lee Strasberg Theatre Inst. i Los Angeles. Hon har varit verksam som dansare i nästan trettio år och medverkat och initierat många internationella produktioner, bland annat med gruppen DV8. Charlotta Öfverholm koreograferar och dansar egna föreställningar inom sitt kompani Jus de Vie, samt undervisar på Balettakademin och på DOCH. Hon tog 2014 initiativet till projektet Age on stage som vill sätta fokus på ålder inom dansen.

 
Uppdaterad: 2017-10-20 Tipsa om sidan

Relaterad information

Läs vilka som fått långtidsstipendium inom

  • Adress: Konstnärsnämnden, Maria skolgata 83, 2 tr, 118 53 Stockholm
  • Telefon: 08 - 506 550 00
  • E-post: info@konstnarsnamnden.se