Till Startsidan(Snabbkommando: Alt+ 1)
Startsida / When art becomes delightful - or what happens to art in times of increased commercialism?

When art becomes delightful - or what happens to art in times of increased commercialism?

Datum: 11 november.
Tid: 16.00.
Samtal: Jårg Geismar (GER), konstnär, Niclas Östlind, curator/Akademin Valand och Johan Pousette, verksamhetsledare Iaspisprogrammet (moderator).
Plats: Konstnärsnämnden, Projektrummet.
Adress: Maria skolgata 83, Stockholm


Ett samtal om bildkonstens roll i tider av både tilltagande kommersialism och samhällelig oro.

Samtidigt som många bildkonstnärer arbetar utifrån ett starkt engagemang i akuta samhällsfrågor, går konstvärlden mot en allt större kommersialisering och ökad efterfrågan av konst som enkelt säljbara varor? Finns det en motsättning mellan konstmarknaden och en socialt och relationellt engagerad praktik? Hur påverkas den konstnärliga processen, uppstår ett ökat fokus på yta och brist på fördjupning i research som ett resultat av ett alltmer accelererande tempo i vårt samhälle? Vilka är drivkrafterna i en sådan utveckling, och hur ser konstnärer och gallerier på sådana frågeställningar?

Niclas Östlind är curator och fil dr i fotografi och ansvarig för MFA-programmet i fotografi och för forskarutbildningen på Akademin Valand. Han har tidigare varit chefsintendent vid Åmells konsthandel i Stockholm, intendent vid Liljevalchs konsthall och chef för Gävle konstcentrum.

Jårg Geismar är en tysk konstnär, född på Gotland och baserad i Düsseldorf. Han har studerat på Düsseldorfs Konstakademi, Parson School of Design och New School of Social Research i New York. Geismar har tillbringat mycket tid i New York, Tokyo, Bangkok och på Gotland. Hans arbete uppvisar ett brett utbud av skulptur, installation, fotografi, film, måleri och annat.

Är aktuell med utställningen "Delights" på Galleri Fagerstedt, Hälsingegatan 18, Stockholm, 12 november 2015 – 9 januari 2016.
 
Utställningar i urval: PS1 Contemporary Art Center, New York; The National Museum of Modern Art Tokyo, The National Museum of Modern Art Kyoto, The Contemporary Art Museum Kumamoto; Sagacho Exhibit Space Tokyo; The National Gallery Bangkok; the Fundacio Joan Miro Barcelona; Le Magasin-CNAC Grenoble; MAC Contemporary Art Museum Marseille; Göteborg Konsthall, Bildmuseum Umea; Konstmuseum Uppsala; BAC Baltic Art Centre Visby; Liljevalchs Konsthall Stockholm; Haus der Kulturen der Welt, Berlin; Kunstmuseum Düsseldorf, Kunsthalle Düsseldorf; Kunst und Ausstellungshalle Bonn, 45th Venice Biennial, the 7th International Bienniale of Architecture, Venice, Europas kulturhuvudstadsår i Stockholm 1998 och Marseille-Provence 2013.

Bidrag och stipendier: DAAD (New York), Fondation Cartier pour l'Art Contemporain, Paris, Kunstfonds Bonn, AIAV Yamaguchi, Japan och Iaspis, Stockholm. Sedan 1995 har han varit inbjuden som föreläsare och  gästprofessor på skolor i Europa och Asien såsom HISK Higher Institute of Fine Arts, Gent; Musashino University, Tokyo, Silpakorn University, Bangkok; Kunstakademie Münster; Konstfack, Stockholm och Umeå Universitet.

Nyligen utkommen publikation: Jårg Geismar "The Red Line" av Hatje Cantz med texter av Noemi Smolik och Kenny Schachter på engelska, franska och tyska.
 
 

Uppdaterad: 2015-11-06 Tipsa om sidan

 

  • Adress: Iaspis, Konstnärsnämnden Maria skolgata 83, 2 tr, SE-118 53 Stockholm
  • Telefon: +46 (0)8 - 506 550 00
  • E-post: info@iaspis.se