Till Startsidan(Snabbkommando: Alt+ 1)
Startsida / Representationer av arbete

Representations of Labour

Tid: 20 november 2010, kl 10:00 - 18:00
Plats: Iaspis, Konstnärsnämnden, Maria skolgata 83, 2 tr
Språk: engelska

WORK, WORK, WORK
- A series of seminars on art and labour
Seminarium # 1 Representations of Labour

Det första seminariet i en serie av tre kring frågor om arbete och konst under rubriken WORK, WORK, WORK. Seminarieserien börjar med bilden av arbete, för att därefter diskutera organisationen av arbete inom konsten och slutligen avluta med vilken roll konsten kan påverka politiskt och socialt idag i relation till arbete och rum.   

Hur ser bilden av arbete ut historiskt? Hur har denna bild skapats och av vem? Vilka produktionsmedel har använts vid konstnärliga återgivningar av arbetare, arbetsplatser och arbetarrrörelsen? Hur ser konstnärsrollen ut, vilken typ av arbetare är konstnären?


Seminariet ramar in diskussionen genom beskrivningar av vad arbete är och har varit, erfarenheter av arbete och frågor om kön, klass och teknologi. Arbetet, arbetaren och arbetsplatsen sätts i relation till en analys av hur konstnärer har engagerat sig historiskt i frågor som berör såväl konstnärliga strategier som konstens engagemang i samhällspolitiska frågor.   Vad arbetar konstnärer med, vilka är arbetsvillkoren och hur ser det konstnärliga arbetet ut idag? Hur har konstnärer tagit sig an temat arbete? Vilka praktiska och teoretiska utmaningar uppstår vid representation av arbetare och arbete? Vilka är de ideologiska grunderna för de begrepp vi utnyttjar vid beskrivningen av konstnärlig produktion och arbete?


Medverkande: Annika Eriksson (konstnär, Berlin), Kirsten Forkert (konstnär/forskare, London), Ingela Johansson (konstnär, London), Stefan Jonsson (docent/skribent, Stock¬holm), Maria Lind (curator, Stockholm), Sarat Maharaj (skribent/curator, London/Malmö), Pratchaya Phinthong (konstnär, Bangkok), Joanna Sokolowska (curator, Lodz), Nina Svensson (konstnär, Stockholm).

 

PROGRAM

10:00 Kaffe och registrering


10:15 Introduktion av Cecilia Widenheim och Michele Masucci


10:30-11:20 Kirsten Forkert: Neoliberalism, the property bubble and the time and space to make art .
Forkert will focus on a particular irony of culture's relationship to neoliberalism: how the freedom, glamour and self-sacrifice associated with the artist's lifestyle have become implicated in developments (including gentrification and policies that champion artists as ideal entrepreneurs).


11:40-12:00 Intervention av Adina Bradeanu: The working-class of the film industry - on professional identity and documentary practice in a Romanian film studio


12:10-12:30 Ingela Johansson & Nina Svensson presenterar A Sense of Solidarity .
The artists have initiated a long term collaboration on questions about the Swedish trade union movements´ relation to art and social democratic cultural politics, focusing on the role of the artist in different structures. Presentation of a work in progress, about culture’s potential to mobilize social movement with example from the mining strike 1969/70.


12:30 Sammanfattning och modererad diskussion av Joanna Sokolowska och Jonatan Habib Engqvist


13 – 13:40 Lunch


13:40 – 14:20 Curating Work Maria Lind och Stefan Jonsson i samtal om projekteten Atelier Europa (Kunstverein München 2004), Taking the Matter Into Common Hands (Iaspis 2005-2007) och What Is the Good of Work? (CCS Bard and Goethe Institut, New York 2009-2010)


14:20 – 14:40 Annika Eriksson: Place of Work/You Are What You Do. Presentation av projekten Copenhagen Postmen’s Orchestra (1996), Arbeitswelt (2003) och Wir sind wieder da (2010)


14:40 – 15:00 Pratchaya Phintong presenterar ett vistelsestipendium vid CAC Brétigny Center for Contemporary Art i Paris som till slut ägde rum under bärplockningssäsongen i Norrland.


Kaffe


15:30 – 16:20 Sarat Maharaj: World Factory. Joblessness. Indolence: work in a time of ‘creativity fever’.

Mapping today’s distribution of work across the North/South divide — the unequal, uneven drifts between the manufacturing Hardware Factory to the Ideas Factory in the grey matter economy, between Uddevala, Volvo experiments in ‘humanising’ work through to the ‘alienating’ Toyota mean regimes of the World Factory belt from India through the South East Asia corridor to South China.
Various states of work are explored: shiftlessness, graft, jobbing, ’creative labour’, ‘creative industries’, the stretched out work/leisure 24-hour laptop-regime and the like. What of the ‘utopian’ ideal of the ‘shortening of the work day’, of emancipation from work – of its the abolition?  
Why ‘work’ as central to defining the objectives of ‘human life’?  Is this captivity to a ‘productivist logic’ that led Hannah Arendt (The Origins of Totalitarianism) to brush aside the labour of the Khoi-Khoi of South Africa and other pre-modern societies?
How to think of non-work beyond work, the world of non-accumulation, spontaneous emergence, sportive activity and play (Sanskrit: Lila/Karma) – and the significance of what John Keats called ‘ honey-steeped indolence’?

16:30 - 18:00 Sammanfattaning och modererad diskussion med Michele Masucci och Cecilia Widenheim

 

Seminarieserien cureras av Michele Masucci (konstnär), Cecilia Widenheim, Annika Enqvist och Jonatan Habib Engqvist (Iaspis) i relation till utställningen Image at Work producerad av  XpoSeptember i samarbete med Index, Rumänska Kulturinstitutet och Moderna Museet.


Pratchaya 

Bild: Pratchaya Phinthong                                       

OBS! Fri entré men begränsat antal platser. För anmälan och mer information kontakta Iaspis projektsamordnare Jonatan Habib Engqvist, jhe@iaspis.se

 

Uppdaterad: 2010-11-18 Tipsa om sidan

Mladen1 

Mladen Stilinovic, ur serien Chinese Business, 2009 Mladen3 

Mladen Stilinovic ur serien Chinese Business, 2009

Mladen3 

Mladen Stilinovic ur serien Chinese Business, 2009

  • Adress: Iaspis, Konstnärsnämnden Maria skolgata 83, 2 tr, SE-118 53 Stockholm
  • Telefon: +46 (0)8 - 506 550 00
  • E-post: info@iaspis.se