Till Startsidan(Snabbkommando: Alt+ 1)
Startsida / Sjukförsäkring / Sjukanmälan

Sjukanmälan

Om du är anställd

För att ha rätt till sjuklön måste du sjukanmäla dig hos din arbetsgivare. Om du är anställd för minst en månad, eller har arbetat sammanhängande i 14 dagar, har du rätt till sjuklön från arbetsgivaren de första 14 dagarna i din sjukperiod. Den första dagen är dock alltid en karensdag som du inte får någon ersättning för.

Om din anställningstid inte räcker för rätt till sjuklön kan du istället få sjukpenning från Försäkringskassan. Då gör du din sjukanmälan dit. Läs mer om hur du gör här.

Om du är egen företagare

Är du egen företagare med enskild firma har du inte rätt till sjuklön. Istället kan du få sjukpenning från Försäkringskassan, som du anmäler dig till när du blir sjuk.
Läs mer om vad som gäller när du har enskild firma här.

Om du är företagare med ett aktiebolag har du rätt till sjuklön under de första 14 dagarna, med undantag för en karensdag. Därefter ska du ansöka om sjukpenning hos Försäkringskassan.

Läs mer om vad som gäller när du har aktiebolag här.

Om du både är anställd och har egen firma

Blir du sjuk en dag då du skulle gått till din anställning sjukanmäler du dig hos din arbetsgivare.

Skulle du ha arbetat i egen verksamhet sjukanmäler du dig i stället hos Försäkringskassan. Kom bara ihåg att kontakta din arbetsgivare om du fortfarande är sjuk när du förväntas vara på plats.



Uppdaterad: 2015-06-18 Tipsa om sidan

  • Adress: Konstnärsnämnden, Maria skolgata 83, 2 tr, 118 53 Stockholm
  • Telefon: 08 - 506 550 00
  • E-post: info@konstnarsnamnden.se